Met zn drieën toeren in Bali - Reisverslag uit Dalung, Indonesië van Lindaback2theroots - WaarBenJij.nu Met zn drieën toeren in Bali - Reisverslag uit Dalung, Indonesië van Lindaback2theroots - WaarBenJij.nu

Met zn drieën toeren in Bali

Door: Lindaback2theroots

07 Mei 2011 | Indonesië, Dalung

Hoi Lieve allemaal,

Take your time..

Hier zijn we met zn drietjes, Mams, ROo en ik! We hebben echt een geweldige vakantie, hebben al zoveel gedaan! Quote Liesje: ‘Hallo?? Doen jullie alles wat een normaal mens in zijn leven doet, in 2 weken???’, geweldige opmerking :p We doen inderdaad wel heel veel in deze afgelopen 1,5 week, ik heb volgens mij meer gezien en gedaan in de afgelopen 1,5 week dan in de afgelopen maanden! Nou is het ook wel heel gezellig met zn drieën en is dit gezelschap ook wel een reden om allemaal leuke dingen te gaan doen!

Ik zal eerst even zelf vertellen hoe de aankomst was.. ver van te voren was ik al aanwezig op het vliegveld van Denpasar, eigenlijk Kuta. Zat ik maar te wachten en te wachten.. eindelijk, een uur later kwamen ze door de deuren! Whaaaaaa zo HAPPY waren we :) We kregen alle 3 gewoon spontaan tranen in onze ogen! Was zo fijn om elkaar weer te zien en lekker vast te houden! Helemaal omdat mams een ongeluk ervoor had gehad waardoor het niet helemaal zeker was of ze zouden komen, was het nu extra fijn om elkaar te zien!! Hebben elkaar eerst goed vastgehouden en geknuffeld en toen gingen we op weg naar het hotel. Onderweg keken Mams, en vooral ROo, hun ogen uit! Ze vonden het zo geweldig, ROo vond het heerlijk dat ze aan de andere kant van de wereld zat en kon het zich nog steeds niet bevatten. Mams zag allemaal dingen van vroeger en hoe het nu allemaal veranderd was, oftewel een geweldige start van onze vakantie samen!

Aangekomen in het hotel gingen we eerst uitpakken, hadden mams en ROo nog cadeautjes voor me, waaronder een hele mooie jumpsuit :) Toen heb ik ook mijn cadeautjes gegeven en daarna was het tijd om te chillen ;) ’S avonds gingen we lekker uit eten bij Made’s Warung in Kuta, toen werd mams even niet goed van de hitte, ondanks de hitte in Nederland, maar verder was het weer een fijne avond.

De eerste echte dag zouden we lekker gaan relaxen en waar kan je dat beter dan op het strand.. hele dag liggen zonnen en helemaal niks gedaan! ROo en mams waren goed verbrand ;) ROo en ik hadden nog een lekkere massage genomen en waren weer helemaal fit. Klinkt als een lekker dagje toch? ;)

De volgende dag zijn we met de taxi naar Ubud gegaan en het Apenbos, het Apenbos was echt hilarisch! Vooral de reacties van ROo, bij elke filmopname hoor je wel een gil, geniaal! Zodra we ook bananen hadden gekocht kwamen die apen al op je af, je kon nog geen 3 meter lopen of al je bananen waren op.. tenzij je ruzie wilde hebben met een aap, dan moest je die bananen lekker bij je houden :p Dat was in ieder geval niet iets wat wij van plan waren te doen. Vervolgens ging ik ergens op een rand zitten voor een leuke toeristische foto, en toen wilde die aap heel brutaal mn tas openen!! :O Maar Lin is overal op voorbereid en ik had lekker een slotje aan mn rugzak hangen ;) Jaaa die zon heeft mn hersenen nog niet aangetast hoor!
Goed.. na ons geweldige avontuur in het Apenbos, zijn we naar Ubud gegaan. We kwamen aan op de markt, lekker rondgelopen, spulletjes gekocht, af zitten dingen en Wayan poppen gekocht, oftewel een dagje die veel mannen ontwijken ;) Het was echt een lekkere meidendag, nog even de Lotus tempel bezocht om vervolgens weer terug te gaan naar Kuta. Op onze weg terug zijn we nog langs verschillende kunstdorpjes geweest, dorp voor zilver, voor hout, voor glaswerk en een dorp voor stenen beelden. Was erg mooi om te zien, ook leuk dat ze in elk dorp een specialiteit betreft kunst hebben.

De dagen erop hebben we het even rustig aangedaan, we zijn naar het strand geweest, eigen Koninginnedag gevierd, genoten van een heerlijke rijsttafel, aan het zwembad gehangen, boeken gelezen, paardgereden (waar ik een mega beurse kont aan overhield! Vandaar dat ze in echte paardrijbroeken van die dikke stukken bij je billen hebben :p) en verder met zn drieën veel zitten kletsen over echte meidendingen :)

Buiten alle relaxt dagen hebben we 2 dagen getoerd door Bali, eerste dag was onze eindbestemming Lovina. De ochtend begon met de Barong Dance, geweldige dans tussen het goede en het kwade, een hele mooie show met geweldige maskers en bewegingen. Vervolgens ging onze tocht verder naar de Botanical garden, een natuurgebied met bomen die meters hoog zijn, om vervolgens af te dwalen naar de Pura Ulun Danu tempel, een tempel in een vulkanisch meer. Na deze twee culturelen (Ja Timmie ;)) gingen we verder naar de Git-Git waterval. Helaas was de waterval heel erg vies door de regen en modder, hierdoor werd het niet echt een bepaald mooi ‘Kodak momentje’, maar alsnog leuk om zo’n natuurlijke bron te zien.

Na de waterval zijn we door gegaan naar Lovina, maar snorkelen kwam er helaas niet meer van vanwege de tijd, dus zijn we doorgegaan naar de Buddha Tempel. Stelde niet heel veel voor, maar toch leuk om zo’n kleine ‘Borobudur’ te zien. Als laatste gingen we naar de Hotsprings, lekker in het zwavelwater, wordt je huid lekker zacht en aan het einde zagen we zelfs zo’n grote Varaan. Leek net een krokodil, zwom zo in de rivier bij de hotsprings, echt heel gaaf. Zo leuk als deze dag begon, was het einde iets minder, de terugweg duurde namelijk bijna 4 uur en onze chauffeur nam allemaal ‘snelle routes’ wat vervolgens veel langer duurde omdat er overal mega gaten in de weg zaten! Wat je hier allemaal kan doen en laten.. is niet te vergelijken met Nederland! Bij ons krijg je overal een boete voor en hier is het allemaal maar normaal.

Gisteren zijn we dan weer wezen toeren, dit keer naar de Besakih tempel en Goa Lawah (vleermuizengrot) Onderweg zijn we weer overal en nergens wezen stoppen, als eerste gingen we kijken hoe Batik wordt gemaakt, dit had ik zelf al geleerd in het weeshuis maar was alsnog erg leuk om te zien. Mams wilde het ook heel graag zien dus zij was hier ook erg blij mee. Na de Batik gingen we door naar een zilverfabriek, daar zagen we hoe zilver gemaakt werd. Ik heb daar echt een hele mooie zilveren armband gekocht in de stijl van Buddha2Buddha, ben er heel erg blij mee! Vervolgens gingen we naar een koffieplantage, daar zagen we hoe de koffie werd gemalen, om vervolgens koffiebonen te krijgen. Dat allemaal wordt met de hand gemaakt, kost heel veel tijd en wij kopen het heel gemakkelijk in de supermarkt zonder erbij na te denken wat een proces er eigenlijk aan vooraf gaat.

Hierna zijn we dan naar de Besakih tempel gegaan. Van te voren hadden we al op het internet gezocht wat daar te doen viel, daar werden we door veel toeristen gewaarschuwd voor de zogenaamde ‘guardians’ van de tempel. Zij willen dat je hun neemt als gids omdat je anders verdwaalt en als je niet beter weet dan lijkt het ook verplicht.. Gelukkig wisten wij wel beter maar we maakten er niet echt vrienden mee. Ze waren pissig dat wij hun niet wilden gebruiken en toen kwamen de excuusjes dat we er niet op mochten, ik had er echt schijt aan en liep gewoon omhoog. Het was heerlijk om die verontwaardigde blik van die vent te zien, hij kon namelijk toch niks doen :)

De tempel was echt heel groot, vandaar dat het ook de moedertempel van Bali wordt genoemd, er waren zoveel tempels en de entree was heel gaaf. Een hele hoge trap naar boven met gouden muren erom heen. Zag er indrukwekkend uit, van binnen was het verder allemaal hetzelfde, veel tempels met allemaal offers en bloemen.

Na een uurtje hadden we dit ook wel weer gezien en gingen we terug lopen, mams had ballonnen meegenomen omdat ze op internet had gelezen dat de kinderen dat leuk vonden. Die gingen we dus uitdelen, niet normaal hoeveel kinderen on ons afkwamen! Je zou dan ook denken, alleen kinderen, maar zelfs de ouderen kwamen op ons afstormen! Belachelijk gewoon, ik werd ook echt pissig en vertikte het echt om die volwassenen wat te geven. Wordt er nog steeds boos om, stelletje *piep*!! Sommige ouders zeiden zelfs, ‘ja ik heb nog kinderen achter maar die liggen te slapen!’ Tuurlijk, en ik ben de koningin van Spanje! Gelukkig waren er ook kinderen die er echt blij mee waren en ouders die echt gemeend dankjewel zeiden, was uiteindelijk leuk om te doen :)

Op de terugweg gingen we langs Goa Lawah, de vleermuizengrot, daar was de stank niet te doen! Van te voren moesten we een ticket kopen en werd ons ook gevraagd of we onze menstruatie hadden want je mag er dan namelijk niet in vanwege het onreine etc. Gelukkig zaten wij in de positie dat we er wel in mochten ;) Wij dachten, misschien ruiken die beesten bloed en stormen ze op je af :p Gelukkig was dat een leuk zelf bedacht fabeltje (A) Maar goed, de stank.. niet normaal! Er liepen ook allemaal ratten rond en die vleermuizen zaten overal. Er kwam ook een geluid vanaf, die beesten kunnen gezamenlijk echt een heel irritant geluid maken. We mochten de grot zelf niet in, het was meer een open grot waar je in kon kijken. Niet dat we er ooit aan hadden gedacht om überhaupt die grot in te gaan, ook al had het gemogen :p

Al met al was het weer een geslaagde dag waar we veel hebben gezien en gedaan! Foto’s zijn allemaal te zien op facebook ;) Het is ook zo gezellig met zn drieën al missen we al onze mannen wel een beetje hoor ;) Dikke kus van ons, eventjes zo tussendoor!! (K)

Vandaag weer een lekker dagje op het strand gehad! Voor moederdag hebben we vast een lekkere pedicure gegeven aan mams en zelf er ook eentje genomen ;) Morgen gaan we naar Tanah Lot en Uluwatu voor de Kecak dans en daarna lekker uit eten! Wordt een hele leuke moederdag, dat zeker :)

Keep you in touch,

Liefs Ons drieën!

• 07 Mei 2011 - 18:25

Paps:

Wat een verhaal, wel lang maar wel leuk. Goed dat jullie zoveel zien en leuke dingen ervaren. Geniet nog de laatste dagen, speciaal moederdag. Ik heb nog een kaartje gestuurd maar denk niet dat het op tijd aankomt....gezien pelan pelan cultuur. Tot maandag op skype.

Kus van Mike en ik

• 07 Mei 2011 - 19:44

Irene:

lieve lin wat een verhaal . wel heel leuk om te lezen .en wat heb je het gezellig met de meiden . jullie genieten er wel van . fijne moederdag daar geniet ervan dikke kus van mij